Leta i den här bloggen

onsdag 5 september 2018

Fladen Soft Baits - billigt men bra



Fladen Fishing. Inte ett namn som får svenska sportfiskewannabees att göra vågen. Billiga grejor. Säljs på ställen som Ö&B, Dollar Store och liknande. Lågpris. Inga grejor man skryter med. Smyger med, snarare. Så att man inte behöver skämmas.





Fladen deltog inte i Perch Fight 2018. Har en annan, lägre, profil. Och, som sagt, ett lägre pris. Själv gillar jag inte företeelser som Perch Fight. Lågt pris gillar jag. Och mycket av det Fladen säljer är helt OK.

Nyligen köpte jag (på Dollar Store, där man tog 40 kr per set mot ordinarie, i och för sig överkomliga, 59 kr)) två set med Fladen Fishing shadjiggar (viftstjärtar) och en plastask med fem fack. För en hundring, och då vill jag minnas att jag köpte en dricka vid kassan också...



Jiggkropparna, sammanlagt åtta stycken, i längderna 80 och 100 mm är hur fina som helst. De ser bra ut och känns bra. Detsamma gäller jigghuvudena. Bra design (sk football, dvs litet bredare så att de står stadigt på botten) och riktigt vassa kvalitetskrokar.



Plus för att man på förpackningen lämnar en bruksanvisning. Så att den som inte har koll men ändå vill fiska får veta hur man gör. Och att jigghuvudena är blyfria.

Fladen Fishing har liknande kit med vad man kallar Single Tails (twisters eller slingerbultar), kit för dropshotfiske och en carolina rig med några beten, även dessa med bruksanvisning. Billiga men bra grejor (även om jag hellre knyter mina tackel själv). Man måste ju börja någonstans.


Själv var jag så nöjd med mitt inköp att jag köpte på mig även slingerbultarna, dropshot- och carolina rig kiten. Och två till plastaskar (som är no-name men för tio spänn...). Kort sagt, för runt 250 spänn har jag ett tämligen komplett betessortiment för fiske efter abborre med mjukbeten. Eller soft lures, som det heter på korrekt modern svenska.

För att fullborda köporgien köpte jag även en 20 liters ryggsäck, kamouflagemönstrad, för 190 kr att ha mina fiskegrejor - de jag släpar med mig - i. Den är jag särskilt nöjd med.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar