Leta i den här bloggen

måndag 27 augusti 2018

Valspecial

Jag gjorde slag i saken och mailade de olika partiernas lokala avdelningar angående vad de tänker göra åt de problem med fisket i innerskärgården som Håtö fiskevårdsförening skrev om. Så här skrev jag:

Under de tre senaste decennierna har fisket i skärgården mer eller mindre kollapsat. Tidigare lekvikar är numera inklädda med giftigt, tryckimpregnerat, virke och vattenskotrar och nöjesbåtar pilar kors och tvärs så att den kvarvarande fisken stressas ihjäl. Invasionen av skarv och sälstammens ohejdade tillväxt utgör ett stort tryck på bestånden och i kraft av det fria handredskapsfisket härjar sk guider (dvs kommersiella fiskeföretag) hejdlöst.

De två senaste säsongerna har jag inte ens idats sätta min båt i sjön. Har ni något program för att hjälpa upp situationen?

Med vänlig hälsning

Hittills har jag fått svar från ROOP (ett parti som ställer upp i kommunalvalet i Norrtälje). Litet imponerande att de svarade inom någon timme på en söndag men annars vet jag inte om jag blev så mycket klokare. Vi får se vad (om) de övriga svarar.

Svarsmailet från ROOP:

hej tack för mail
bra tankegångar
jag själv äger singö camping och har sett samma sak
problemet jag har är inte kommunen utan länsstyrelsen och fiskeriverket
men får vi fler röster så kommer vi också möjlighet att vara med i förhandlingar med länsstyrelsen och andra myndigheter
annars får vi jobba enskilt som jag gör idag
hör av dig om du har fler eller andra frågor

Anders Fransson
Gruppledare ROOP


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar