Leta i den här bloggen

torsdag 23 augusti 2018

Så här gör jag 2

Dagarna mörknar minut för minut och hösten nalkas. Snart är det högsäsong för dropshotfiske efter abborre. Jag har fiskat med dropshot några år nu (främst på Åland) och experimenterat med olika tackel. Den variant jag fastnat för är en aberdeenkrok knuten på linan med en dropper loop-knut. 

Att jag använder den långskaftade aberdeenkroken hänger samman med att jag ofta använder maskliknande, dvs relativt långa, beten och att jag även när jag använder andra beten uppfattar det som en fördel att krokspetsen kommer ut en bit från linan. Med en kortare krok i den storlek som vanligen används blir ju avståndet mellan huvudlina och krokspets en knapp centimeter och jag kan inte få ur mitt huvud att linan då rätt ofta måste "komma i vägen" när fisken ska nappa. Det må vara ett hjärnspöke, men för mig känns det bättre med det tackel jag nu beskrivit och när det känns bättre så fiskar man bättre. Det finns ingenting som är så förödande för fiskelyckan som tvivel på den metod eller den utrustning man använder sig av.

Förr använde jag palomarknuten att fästa kroken med men jag tycker att det blir redigare med den knut jag nu anänder. Kroken står ut från linan i 90 graders vinkel och krokspetsen kommer uppåt utan att man behöver hålla på och fippla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar