Leta i den här bloggen

fredag 24 augusti 2018

Så här gör jag 3

Här syns 40 cm- och 50 cmmarkeringarna. 75 cmmarkeringen hamnade för långt från linsen för att skärpedjupet skulle räcka till men den finns där och består även den av en ring, ritad med guldfärg, runt spöklingan.


Det är decennier sedan jag vägde en fisk. Jag känner heller inget behov av att veta, på centimetern, hur långa de fiskar jag fångar är. Däremot måste minimi- och maximimått ovillkorligen respekteras. Där jag fiskar måste gäddor under 40 cm och över 75 cm i längd sättas tillbaka och en havsöring måste vara minst 50 cm lång för att vara lovlig. För att hålla reda på och kunna kontrollera att min fångst håller dessa mått släpar jag inte med mig tumstock eller måttband utan jag har markerat dessa mått på mitt spö.

Den här pennan använder jag. Vad man i övrigt behöver är ett måttband. Att märka upp ett spö tar kanske en minut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar