Leta i den här bloggen

fredag 18 augusti 2023

Där igen

Så är jag där, igen. Ja, alltså inte där, i Skalhamn, ännu, men på väg. Eller snarare i begrepp att anträda resan dit. Det "där" jag åsyftar är packningen, eller snarare besluten om vad jag ska ta med mig i utrustningsväg.

Efter det förra skalhamnsbesöket konstaterade jag att jag använt samma spö (och rulle) till 95% av mitt fiske. Den logiska slutsatsen av det nyktra konstaterandet är att jag rimligen klarar mig bra med denna spö/rulle-combo och inte behöver släpa med mig fler spön och rullar. Men...

...för en veckas fiske kan det ju vara rimligt att ha med åtminstone ett spö i reserv. För spön går ju ibland av. Mig har detta hänt åtminstone tre gånger (under 55 års fiske) och ungefär dubbelt så många gånger, på ett ungefär, har en toppögla lossnat. Och en gång, på sjuttiotalet, havererade en rulle. Så åtminstone två uppsättningar packar jag med mig. Kanske tre... MEN INTE TIO!

(Det ska bli kul att se vad Håkan tar med sig.😎)


edit.

Det får bli mitt reseset + ett teleskopiskt metspö (det spö jag sist använde till 95% av mitt fiske). Mer än vad jag behöver men mindre än vad jag brukar ta med mig.

2 kommentarer:

  1. Dagen för avresa till Skalhamn närmar sig fort. Jag ser framemot årets kampanj med Herman som redan styr skutan (fiskeskodan) västerut. Själv sitter jag fortfarande kvar i min slitna fåtölj i en liten lägenhet i Vadstena och funderar på vad jag ska packa ner för utrustning. Planen är att jag nu på måndag ska sätta mig på bussen som enligt plan ska ta mig till Uddevalla där Herman plockar upp mig.
    Köksbordet har jag fyllt med potentiella fiskerullar som jag nu går och fingrar på, och ur denna hög med rullar ska jag välja ut di tre som får följa med..... I morgon ska jag gräva in mig i klädkammaren för att få tag i min samling spön och däruti komma fram till de tre kandidater att matcha rullarna med... Sen har vi ju allt det andra...

    SvaraRadera
  2. 2 dagar innan avfärd. Regnar som tusan idag men Herman som har tumme med vädergudarna leder mig in på en positiv tankebanan vilken i sin tur ger mig en bra övertygelse om att vädret på västkusten kommer att vara åt det bättre slaget kommande vecka. MEN regnstället packas ner i vilket fall. Mina fyra rullar, en Shimano Sienna 4000, en Penn Persuit 3000, en Mitchell 198 samt en Daiwa BG 1300 har fått nya linor och spöna, alla teleskop-modell täcker in viktklasser 2-65 gr. Nu återstår bara att få ihop en schysst låda med allt tänkbart småskrot...

    SvaraRadera