Leta i den här bloggen

torsdag 1 april 2021

Mitt reseset

För några år sedan (som ett led i mina förberedelser inför en resa som inte blev av) köpte jag tre stycken fyrdelade resespön av Fladen Fishings tillverkning (Warbird Travel) och i storlekarna 7 fot 2-12 g, 7 fot 5-30 g och 8 fot 10-40 g. Mycket trevliga och bra spön som jag haft glädje av trots den inställda resan. Nu har mitt reseset blivit komplett sedan jag köpt tre stycken Shimano Alivio RC i storlekarna 1000, 2500 respektive 4000 vilka matchar de tre spöna perfekt. Den som vill slimma sin utrustning/packning kan klara sig ned en 2500-rulle som funkar till alla tre spöna och minimalisten nöjer sig med en sådan och mellanspöt.



















Alivio är kanske inte Shimanos sexigaste rulle men den är en mycket vettig och robust modell som uppfyller alla krav jag har på en haspelrulle och är en fröjd att fiska med. Det verkar som om modellen är nyligen utgången vilket innebär att man just nu kan hitta den billigt. Bla på Dollar Store (390 kr) men säkert även på andra ställen om man letar litet.

Naturligtvis behöver man inte resa långt (eller alls) för att ha nytta av transportvänlig utrustning. Ett spö som går att stoppa ned i en liten ryggsäck eller axelväska är smidigt även om det tilltänkta fiskevattnet ligger bara en kort cykel- eller busstur bort och underlättar även när fiskegrejorna ska transporteras i bilens baklucka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar