Leta i den här bloggen

söndag 25 april 2021

Record?

Jag är, som Karl-Bertils far uttryckte saken, kanske inte den rätte... Men hur mycket jag än uppskattar gamla, välbyggda, rullar blir jag förvånad när andra entusiaster öppnar sina plånböcker och är villiga att betala femsiffriga belopp. Man får väl se det som ett kvitto på att det var bättre förr? 13.900 kr, efter 35 avgivna bud, är rullen till vänster uppe i (på tradera) med över ett dygn kvar av auktionen. Suktar du efter en fabriksny ABU Cardinal 3 i originalkartong och har du bortåt 20.000 spänn som bränner i fickan så vet du... En ruggigt bra rulle är det, även om jag själv tycker att den identiska 33:an är snyggare.

Tänk om kapitalisterna som idag äger varumärket ABU fick för sig att relansera denna kultrulle? Verktygen lär finnas kvar (i japansk ägo). Vad skulle de nya rullarna i så fall kosta? Och hur skulle samlarvärdet på rullar som den på bilden påverkas?

För mig, som värderar rullar och annan utrustning som just utrustning, är frågor som de ovan rätt ointressanta. Detta sagt anser jag att värdet av en rulle som Cardinal 3/33 i nyskick är betydligt högre än nypriset på någon av de rullar som är av årets modell.

Hur var det nu Oscar Wilde sa? "A cynic is a man who knows the price of everything, and the value of nothing.” Det citatet är intressant inte minst eftersom det återspeglar hur man tänkte innan den fundamentalistiska kapitalismen blev världsreligion. Innan det fanns och erkändes andra värden än marknadspriset. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Det var bättre förr.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar