Leta i den här bloggen

onsdag 23 augusti 2023

Benämningen sportfiskare är ett hedersnamn

Jag är inte fisketillsynsman. Sådana är sällsynta och jag kan nog räkna på ena handens fingrar de gånger jag stött på eller ens sett en sådan. Däremot är jag sportfiskare och, numera, en knarrig gubbe med käpp. Två gånger den senaste veckan har jag sett yngre förmågor fiska med haspelspö nedströms Kvarnbron i Norrtäljeån, dvs på en sträcka där endast flugfiske är tillåtet. Fiskekort krävs, för övrigt, i hela ån. Jag har båda dessa gånger, som jag brukar göra i liknande situationer, gått fram till dem och vänligt förklarat vad som gäller och i båda fallen tackade de för informationen och gav sig iväg. Trots att jag inte hade något förordnande eller något märke. Men jag tycker att det är en självklarhet att vi sportfiskare agerar när vi ser någon fiska på ett otillåtet eller oetiskt sätt och detta särskilt om det är ungdomar som gör så. För andras tjuvfiske eller andra svinerier kan, genom att de av allmänheten förknippas med sportfiske, indirekt drabba även oss som följer reglerna.

Jag citerar punkten 10 i den gamla Sportfiskebalken: "Benämningen sportfiskare är ett hedersnamn - må ingen av oss bringa det i vanrykte." Låter det gammalmodigt? Tja, kanske, men åtskilligt var faktiskt bättre förr. Nu har vi, delvis på grund av att Sportfiskarna tappat bollen och först tog ned sina med Sportfiskebalken i princip likalydande etiska regler och först efter flera år ersatte dessa med den urvattnade uppförandekoden enligt vilket även yrkesfiske, dvs fiske för ekonomisk vinnings skull, kan inrymmas under benämningen sportfiske, tappat riktningen. Sportfiskarnas agerande förklaras antagligen av att organisationen vill ha draghjälp av allsköns "sportfiske" i olika former som exponeras på sociala medier. Problemet, vilket jag i flera år tjatat om, är att den moraliska kompass som de etiska reglerna utgör, eller snarare utgjorde, behövs mer än någonsin i dessa tider när den nya generationen sportfiskare får sin "fostran" via youtube, facebook etc. Så det är inte utan att det krävs knarriga gubbar med käpp som gör klart för dem vad som gäller. Och nog vore det bra om förbundet gjorde rättning mittåt och återgick till och stod upp för att sportfiske är för amatörer och att de som fiskar professionellt, per definition, är yrkesfiskare.

1 kommentar:

  1. Jag har svårt att få det till att någon som tjänar pengar på att fiska är något annat än yrkesfiskare.

    SvaraRadera