Leta i den här bloggen

måndag 21 augusti 2023

..och en gubbe på en annan brygga

Jag fick exakt lika mycket fisk som min dotterson fick för exakt en vecka sedan och jag hade minst lika roligt när jag i går frestade lyckan från Flottsunds brygga. Med mig hade jag ett minimum av utrustning och tanken var  att jag skulle testa ett nytt dropshottackel men en wackyriggad plastmask. Medan jag satt där och pysslade med grejorna såga jag hur något jagade löjor så att de upprepade gånger sprätte i ytan och då kändes ju en mask på bottnen som ett suboptimalt sätt att tackla situationen...

Så jag letade i min gröna smärtingväska och fann en liten rödaktig jigg som var möjlig att spinna hem i ytan och som, bortsett från färgen, liknade en löja. Två hugg registrerade jag men ingenting som ville fästa så efter en stund återgick jag till plan A och min dropshotrigg.

Tanken med den är att om en vecka, på en annan brygga, testa på gylta. De rackarna är suveräna agntjuvar och de räkor jag brukar meta med snor de hur enkelt som helst, men ett segt gulp!-bete på en liten, vass, krok på dropshottackel borde kunna funka.


2 kommentarer:

  1. Härligt med stundande västkustfiske! Jag får dessvärre meddela att jag inte kommer ha möjlighet att komma förbi. Familjelivet är allt annat än enkelt för närvarande så några längre utflykter ryms inte. Önskar en härlig och givande resa!

    SvaraRadera
  2. Tack (och som fyrbarnsfar har jag full förståelse för dina prioriteringar! Mina grabbar är nu vuxna, 32 resp 36 är, men vi fiskar fortfarande tillsammans då och då.)!

    SvaraRadera