Leta i den här bloggen

måndag 21 augusti 2023

Inte riktigt hundra


Spöt på bilderna - ett Caperlan SenseaTip Telesco 270 - är vad jag senast jag fiskade på västkusten använde ungefär 95 % av tiden. Vad jag använde för rulle minns jag inte men det spelar också mindre roll. 95 är inte riktigt 100, det är ett matematiskt faktum. Men om jag nu inte skulle ta med något annat spö så tror jag att jag skulle komma att använda det här spöt till 100 % av mitt fiske och - förmodligen - inte sakna de andra spön jag inte tog med.

Caperlan är franska sportjätten Decathlons "house brand" för fiskegrejor och eftersom de ligger i en mycket rimlig prisklass verkar de av svenska sportfiskare ha fått lågprisstatus. Men det mesta jag testat va deras sortiment är riktigt bra grejor. Det här spöt är av god kvalitet och har fina komponenter.



Spöt på bilderna finns (eller fanns får jag väl säga) även i en 350 cm lång version och jag har båda. Det som utmärker spöna är att de har utbytbara toppar, precis som ett quiver tip-feederspö. Den ena toppen (den som följde med spöt) är klassad 40-80 gram och den topp jag köpte till är klassad 70-130 gram, dvs något styvare. Den klassningen är diskutabel och använder man spöna till spinnfiske väljer åtminstone jag betydligt lättare vikter. Niofotaren fungerar utmärkt med 25-grams kastpilkar men det är främst tänkt för (botten)mete.

Den enda anmärkningen jag hade mot spöt ät att greppet om den smala och glatta klingan var dåligt men det åtgärdades efter ett besök i en sportbutik i Lysekil och litet knep och knåp med en skaftlinda avsedd för innebandyklubbor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar