Leta i den här bloggen

måndag 13 juni 2022

Fiske 2 lever!

Nyligen var jag inne på Doggers hemsida (jag brukar annars kliva in i deras fysiska butik när jag har vägarna förbi) och blev fast där ett tag. När jag satt där och klickade mig runt hittade jag länken "Gäddset" och av ren nyfikenhet klickade jag på den. Till min förvåning - och glädje! - fann jag då att de flesta av de set som erbjöds var vad ABU när det begav sig skulle ha kallat Fiske 2, dvs spön avsedda för betesvikter 10-30 gram. 

Visst, det fanns grövre don, men inte så många och inte så grova som för bara några år sedan, dvs innan "downsizing" kom som en reaktion på den utveckling mot absurt tunga beten/grova utrustningar det svenska gäddfisket (eller i vart fall vissa exponenter av detsamma) tagit.

ABU visste naturligtvis vad de sysslade med och står du i begrepp att rusta dig inför semesterns duster med vad som kan tänkas nappa (gädda, gös, abborre, öring, makrill, torsk, bleka) så är en Fiske 2-utrustning, fortfarande, ett bra grundtips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar