Leta i den här bloggen

lördag 6 oktober 2018

Back to basics!

Min första riktiga fiskeutrustning, den jag köpte på SportDepoten i Falun i börjag av sjuttiotalet sedan jag vuxit ur mitt abumaticset, bestod av en mellanstor haspelrulle och ett 6'6'' massivt glasfiberspö. Grejorna var klassade Fiske 2, för det var förstås ABU-prylar jag satsat på. Rullen var budgetklassikern 333 och spöt tror jag hette 272. Det var i alla fall grått. Herreminje vad jag fiskjade med den utrustningen! Allt som simmade. Överallt. Inte tusan funderade jag över om ett spö som var en fot längre eller kortare eller hade en något annorlunda aktion vore bättre för det fiske jag för dagen ägnade mig åt. Och det fungerade. Abborrarna högg på mina spinnare, gäddorna slukade mina skeddrag och torskarna högg som besatta på allt inom räckhåll. Jag spinnfiskade, jiggade, flötmetade, bottenmetade och trollade. Jag fiskade ytligt, jag fiskade grunt och jag fiskade djupt. Med samma spö och rulle.

Det här är inte den utrustning jag började med men en modern motsvarighet, en mellanstor rulle och ett sjufots spö klassat för beten 10-30 gram. Tillsätt några drag, krokar, sänken och flöten och du har i princip allt du behöver för ett givande sportfiske. Rullen är en Shimano Exage 4000FD och spöt ett Exage 210M. Det är grejor som kom för en fyra år sedan och nu reas som utgående modeller vilket innebär att man kan få dem för ungefär halva priset.


Nuförtiden ägnar jag alldeles för mycket tid åt att fundera över vilka grejor jag ska packa med när jag ger mig ut och fiskar. Det är larvigt och dessutom vet jag att när jag väl står där med ett spö i näven så spelar det väldigt liten roll vilket spö det råkar vara.

Egentligen skulle jag deponera det mesta av mina fiskeprylar någonstans och ha ett spö med rulle stående i ett hörn i hallen tillsammans med en lätt ränsel innehållande de nödvändigaste dragen, litet krokar, sänken och flöten.

4 kommentarer:

  1. "Egentligen skulle jag deponera det mesta av mina fiskeprylar någonstans"....
    Du har så rätt! Men samtidigt inte helt rätt.
    Har många gånger varit ute med den stora betesväskan och förundrats över att jag bara använde 4-5 beten på hela fiskepasset.
    Har även bara tagit med mig "de jag tänker använda" (typ 8-10st) och lämnat resten hemma.
    Kanske är det Murphys lag, att just det fiskepasset hittar jag en mycket fin näckros vik, eller liknande, och då skulle tex "grodan" ha varit perfekt, men den ligger ju hemma......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, grodan hade kanske varit perfekt, men säkert fungerade något av de drag du hade med dig? Det bästa får inte bli det godas fiende.

      Radera
  2. Givande läsning Herman, speciellt nu efter mitt harvande efter "rätt" utrustning. Det har varit tröttande att harva runt. Nu vill jag tillbaka till att göra det enkelt igen. Jag kan faktiskt bemästra det om jag bara är vaken på min tendens att bli fixerad och stanna upp. Jag uppskattar det du skriver ovan , back to basic och göra det enkelt... Blir mer tid till att leva då, som jag ser det....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man "behöver" kanske tre spön och två rullar. Resten är lyx, överkonsumtion. Det behöver inte stå "Pike Spoon Rod" på spöt för att det ska fungera att kasta ett 25-grams Atom med...

      Radera