Leta i den här bloggen

onsdag 24 oktober 2018

Genomlöpare

Dessa uppfinningsrika danska havsöringfiskare som gett oss kastpilkar, kustwobblers, bombarda och genomlöpsdrag. Det är fascinerande, och inspirerande, att se vilken tankemöda de lägger ner på sitt fiske. Vi svenska fiskare framstår i jämförelse som tröga, men med tiden plockar vi upp det som funkar.




Själv har jag alltmer börjat använda genomlöpsdrag. Förmodligen hänger det delvis samman med att utbudet av sådana ökat. Fick jag önska mig något så vore det favoritwobblern .- Vicke 20 gram - i genomlöpsversion...




Efter några säsongers experimenterande så har jag nu fastnat för att montera genomlöpsdraget på en egen tafs av 0,35-0,40 mm FC* (eller FC-överdragen nylon). Detta är (jämfört med att låta dragen och övriga komponenter ligga lösa i draglådan) trassligare när man ska förvara och transportera dragen men fördelarna överväger. Tafsen är ca 40 cm lång och avslutas med ett lekande i vilket jag knyter huvudlinan.

*Fast jag är inte övertygad om FC-linans goda egenskaper och tveksam till om den är miljövänlig. Förmodligen fungerar den gamla hederliga nylonlinan lika bra och jag har börjat (eller återgått) till att alltmer förlita mig på den.




Jag använder alltid en plastpärla för att skydda den knut med vilken kroken sitter i tafsen. De ofta hårda pärlor som följer med draget byter jag mot en mjuk. När det handlar om krokar använder jag små trekrokar eller, allt mera, enkelkrok.




En sak jag nyligen börjat experimentera med är att förse tafsen med en liten hake (Mini Snap) som möjliggör krokbyte.

2 kommentarer:

  1. Tjenare! Undrar om du vet hur man får tag i genomlöpare till Abborre. Fans förr men hittar inte nånstans nu. Mvh Henrik

    SvaraRadera
  2. Det finns flera olika mindre varianter >(främst avsedda för regnbåge men de fungerar även till havsöring och säkert också till tex abborre, makrill, näbbgädda etc). Danska Hansen och Savage Gear har sådana.
    https://www.dogger.se/beten/skeddrag/sg-line-thru-stickle-blade-4-2-cm

    SvaraRadera