Leta i den här bloggen

tisdag 23 oktober 2018

En ny favorit

En modern rulle har vunnit mitt gillande. Det handlar om Shimano Exage 4000FD av 2014 års modell (nyss utgången). Jag köpte den för vad som angavs vara ett med 50% rabatterat pris (om jag minns rätt gav jag runt 800 kr) och på köpet följde en extraspole med. Jag har därefter skaffat ytterligare extra spolar (och rullar) och den här rullen är numera vad jag oftast börjar packningen inför en fisketur med.



Det är en, designmässigt, väldigt genomtänkt rulle och generation två av den miljonsäljande Exage generation 1. Hur länge den kommer att hålla vet jag inte men den känns betryggande väl hopkommen och Shimanos mellanklassrullar har ett gediget rykte som slitvargar. Snygg är den också och 4000-storleken är vad jag betraktar som "allround". Den hanterar tunna flätlinor utan problem och har tillräcklig linkapacitet för att man ska kunna använda monofil nylon. Slirbromsen är jämn och mjuk (och om man så vill kan man köpa "carbontex" uppgraderingskit på nätet för under hundringen men det har jag inte upplevt något behov av.

En trevlig och pålitlig rulle för allt från jigg- och dropshotfiske efter abborre till normalt gäddspinn och kustfiske. Fungerar perfekt under havsöringspöt. Stark köprekommendation och du kan hitta någon.

edit. Tilläggas bör att jag äger en Shimano Aero 4000FD Ci4, en betydligt dyrare rulle än Exagen (och en ruggigt fin rulle) men jag fiskar lika gärna med Exagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar