Leta i den här bloggen

fredag 19 oktober 2018

Att mata skarvar

Facebook är inte min grej men idag gör jag ett undantag då detta tydligen endast lagts ut på fejan. Oavsett vad man må tycka om det syntetiska älvkarlebyfisket - fiske efter odlad fisk i mynningsområdet av en älv i vilken ingen fisk längre kan vandra upp - så är det, dessvärre, ett faktum att havsöringfisket i skärgården är mer eller mindre beroende av odlad och utsatt fisk. Skarvarna (och sälarna) gör naturligtvis ingen skillnad på varifrån lunchen kommer och gapar tacksamt. Det är naturligtvis ohållbart att odla och sätta ut fisk som till större delen går till föda åt den invasiva skarven.

Här är en till länk.

Nå, i helgen tänker jag i alla fall ge mig ut för att se om det till äventyrs blivit någon öring över åt mig. Men jag kommer inte att åka till Sennebyhaken för Flisan har förvandlats till ett skarvdass. Hela klippan är skinande vit av guano och ofta sitter där några hundra feta fåglar och vilar sig mellan räderna. Oddsen för att de ska missa så många öringar att det är mödan värt att vada ut i den fina viken är så dåliga att jag nog prövar min lycka någon annanstans

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar