Leta i den här bloggen

torsdag 23 juni 2022

Sigvalde träsk

I Sigvalde träsk i Etelhems socken lärde jag mig att simma. Jag minns att vi ungar i simskolan delade vattnet med inplanterad fisk, förmodligen regnbåge, men själv har jag aldrig fiskat där.

Nu skulle det kunna bli ändring på den saken, för sedan en dryg vecka kan man köpa fiskekort till träsket. Men det är tydligen inte att bara lösa kort och åka dit för träsket ingår i ett skyddsområde för flodkräfta. För att inte sprida den fruktade kräftpesten till vattnet måste man därför desinficera redskap som använts i sötvatten utanför skyddsområdet. Självklart! Men, hur gör man?

Jo, följande står att läsa på Fiskeland Gotlands hemsida:

Observera att båda vattnen omfattas av ett kräftskyddsområde. Detta innebär att det i träsken är förbjudet att, utan föregående desinfektering, använda fiskeredskap och sjösätta båtar eller andra flytetyg som har använts i sötvatten utanför skyddsområdet. Mer information om kräftskyddsområdet och desinfektering finns på skyltar vid träsken.

Vad är det för intelligensaristokrat som svarar för den informationen? Varför måste man fysiskt ta sig till Sigvalde träsk och leta rätt på en skylt bara för att få veta hur man ska desinficera sina redskap?! Vore det inte rimligare att lägga ut även den infon på nätet? OM man vill (1) att folk ska åka dit och fiska och (2) respektera reglerna till skydd för flodkräftan? Hade man gjort det så hade jag redan innan min gotlandsresa kunnat se till att mina grejor var i ordning.Mitt fiske i Sigvalde träsk får nog anstå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar