Leta i den här bloggen

torsdag 9 juni 2022

Plastic Fantastic 9















Att gäddan är en kannibal är väl känt. Att gäddor finns där gäddor finns är uppenbart. Kort sagt så är ett bete som liknar en liten gädda aldrig fel om det är en större gädda man är ute efter. Min gamla, slitna och lagade (!) Swim Whizz i gäddfärg är nog wobbler som de flesta av de furusundsgäddor jag fångat har tuggat på.

Mer likt en gädda än Savage Gears 3D Hybrid Pike är svårt att få ett konstbete. Den främre delen i vilken kroken är monterad är av hårdplast medan stjärtarna - man kan välja mellan viftstjärt och slingerbult - är mjuka. En värdefull finess är att kroken är att krokmontaget är ett slags releasetackel, dvs när man har fisk på så frigörs den pianotråd i vilken kroken sitter från wobblerkroppen. Detta minskar risken för att fisken bänder sig loss och ger en säker krokning.

Eftersom jag vill ha så få krokar som möjligt på mina beten gillar jag designen med ett relativt stort bete med endast en krok (även om det nu råkar vara en trekrok, men den kan man ju om man så önskar byta ut mot en dubbel- eller enkeldito). Jag använder den 17 cm låga 45-gramsversionen men det finns en större för er som tror att det är nödvändigt för att få stor fisk och som orkar dänga med beten på dryga hektot. Själv är jag för gammal och klok för sådana övningar.

Betet är långsamt sjunkande och fungerar att fiska med på grunt vatten och, med långsam hemtagning, ner till cirka två meters djup (dvs två meter är det djup man får ner betet till men vattendjupet kan naturligtvis vara större). Eftersom det är ett sjunkande bete kan man naturligtvis få ner det till i princip vilket djup som helst men runt två meter är gränsen för praktiskt fiske. Som alla plastbeten finns 3D Hybrid Pike i en mängd olika, mer eller mindre naturtrogna, färger.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar