Leta i den här bloggen

söndag 26 juni 2022

Morgonstund...


Att vara uppe med solen kan vara tufft och särskilt så här års när den går upp redan innan klockan slagit fyra. Men jag grejade det och satt medan den uppgäende solen jagade bort markdimman vid Närkån (som av oklar anledning kallas Närsån när man ska köpa fiskekort) och tacklade upp mitt matchspö.



Det var ett himla liv i ån. Braxen höll på att leka. Plaskade och plumsade gjorde de. Sådan fisk brukar inte vara intresserad av att äta men det var i alla fall en fin abborre som fick komma upp och hälsa innan den återbördades.



3 kommentarer:

  1. Har du silverruda på din artlista? Annars rekommenderar jag feeder-mete för god chans på den arten.

    SvaraRadera
  2. OK, jag får de hur jag gör (när braxen plaskat färdigt...). Vad ska jag i så fall ha i feedern (och på kroken)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använde något färdigblandat mäsk med blodpulver i (minns tyvärr inte vilket) och hade i majskorn. Som bete användes mask. Både jag och svågern fick varsin mitt på dagen.

      Radera