Leta i den här bloggen

lördag 4 juni 2022

Wooden Wonder 1















Trä var vad wobblers var gjorda av innan plasten slog igenom och vissa wobblers görs fortfarande i detta material. Ett (eller två) fina exempel är South Bends fina gäddwobblers Bass Oren och Babe Oreno. Av namnet på den första (större) modellen förstår man att det handlar om bassbeten men någon bass har vi ju inte här i landet.

Betena på bilderna är tillverkade sent femtio- eller tidigt sextiotal och hör till de få fiskeprylar i min samling jag inte nänns fiska med. Men att de är effektiva vet jag för som grabb köpte jag när Forum i Uppsala reade ut dem (-69?) två Babe Oreno i frogfärgen (den färg wobblern till vänster på bilden ovan har) för 2 kr 50 öre styck. På dem fångade jag åtskilliga gäddor innan de blev ohjälpligt sönderbitna.












Sönderbitandet gick, dessvärre, tämligen snabbt. Vilket träslag Babe och Bass Oreno är gjorda av vet jag inte, men det är inte motståndskraftigt mot gäddtänder. Av främst ekonomiska skäl men även får att få en wobbler mer lämpad till mitt fiske tillverkade jag ett antal egna wobblers av orenotyp. Eftersom utgångspunkten var ett kvastskaft köpt i järnhandeln vid Vaksala Torg vet jag inte närmare vilket träslag mina wobblers är gjorda av men det är någon slags lövträ som är tyngre och hållbarare än det i mina köpewobblers. Några av mina hemslöjdsalster lever fortfarande och de nänns jag fiska med.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar