Leta i den här bloggen

söndag 12 december 2021

The Ocean Prince










Ingen is hade, kunde jag konstatera, lagt sig under de senaste dagarnas köldknäpp. Tre andra fiskare, med haspelspön, var på plats när jag anlände men ingen hade fått eller fick något. Själv var jag mer inriktad på att öva rullkast med tvåhandsspö och klumplina. Det gick... sådär. Jag kunde lägga ut klumpen med tip och tafs men skjutlinan hade jag ingen större användning för.

Dessbättre är det många månader kvar innan laxsäsongen börjar och till dess ska jag väl ha fått ordning på prylarna. Apropå prylar...




















...så gillar jag verkligen min Hardy Ocean Prince Two. Tillverkad i mitten av åttiotalet men till för några timmar sedan oanvänd. Nu är jag ingen expert på flugfiskeutrustning men det här måste helt enkelt vara den kanske bästa laxrulle som någonsin gjorts. En suverän broms och backspärr på veven som gör att den står still när spolen slirar. Ingen vevknopp som kan slå knogarna blodiga när laxen rusar.

Rullen är otroligt välgjord och även om den väger en del så är den, särskilt jämförd med de pariserhjulsliknande modeller som tillverkas idag, såpass kompakt att den ser rätt ut även på ett switchspö. Linkapaciteten är betryggande. Själv fick jag på 270 meter (en 300 yds spole) 30 lbs gel spun-backning, ca 50 meter 30 lbs dacron och runt 40 meter running line med plats kvar för valfri klump.



När det är dags för älven blir det nog ett längre spö än det elvafots switchdito jag viftade med idag och jag tror att några fot till skulle underlätta kastandet. Men vad vet en nybörjare som jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar