Leta i den här bloggen

lördag 18 december 2021

1498




















Visst, det finns äldre flugrullar och flera kända brittiska tillverkare som Hardy Brothers och J.W. Young & Sons, men fråga är om inte den mest klassiska flugrullen är amerikansk och såpass modern som från skarven mellan 1920- och 1930-talen. Jag talar om Pfleuger Medalist. Rullen har genom åren tillverkats i flera storlekar och modeller men alla med samma robusta mekanik. De USA-tillverkade rullarna är de mest eftertraktade.
















Själv gillar jag den största modellen , 1498, som lanserades 1958. Den är i lagom storlek för linor i AFTM-klass 9/10 och passar perfekt på ett switchspö. Det blir en skön blandning av gammalt och nytt och tänker man ge sig ut på vådligare fiskeäventyr kan man, förslagsvis, lägga på PE-lina som backing för att ha litet säkerhetsmarginal om något stort och långrusande skulle ta ens fluga. Jag gissar att Medalist är såväl den mest tillverkade som flitigast kopierade flugrullen. Att den dessutom varit i produktion - fram till slutet av 1970-talet i Akron, Ohio, USA och därefter i Asien (Kina, Japan och Hong Kong som ju på den tiden var en brittisk koloni) - gör inte saken sämre.



När tillverkningen upphörde har jag inte forskat i men nu har i alla fall Pure Fishing, som ju köpt upp de flesta av de gamla fina namnen, återlanserat Pfleuger Medalist. Hittills har jag bara sett den nya (gissningsvis kinatillverkade) rullen på bild så om den har annat än namnet och en ytlig likhet gemensamt med den gamla fina rullen vet jag inte. Ännu. Men förr eller senare kommer jag nog att plocka upp en, om inte annat så för att tillfredsställa min nyfikenhet. Eftersom jag inte har några förväntningar (andra än att man försöker tjäna pengar på de varumärken man förvärvat) så kommer jag inte att bli besviken. Fast det är jag, på ett sätt, redan eftersom den nya rullen bara finns i de mindre storlekarna. Men det kanske är lika så gott...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar