Leta i den här bloggen

onsdag 29 december 2021

Ännu mera brasfiske

Kort sagt så har vädret denna julhelg inte lockat mig ut på fiske utan har jag föredragit stugvärmen där jag pysslat med mina fiskegrejor och läst. Ni som har minnen från det förra årtusendet kanske erinrar er att det då inte bara var på internet man läste utan att det även fanns cellulosabaserade analoga minnesenheter, sk böcker. Själv är jag så gammal att även om jag uppskattar de möjligheter nätet erbjuder så läser jag fortfarande helst text tryckt på papper.

1999 utkom den bok jag just nu ägnar mitt intresse. Den heter Stockholms bästa ädelfiskevatten och är skriven och illustrerad av Nicolas Jändel. Boken består av vad som väl närmast kan beskrivas av ett antal artiklar som har det gemensamt att de handlar om sportfiske efter fiskar med fettfena i vatten i Stockholms län.


Således handlar det om allt från laxfiske i Strömmen via kustfiske efter havsöring till fiske av regnbåge i olika P&T-vatten. Det sistnämnda har jag hittills aldrig ägnat mig åt och känner mig inte särskilt lockad, men jag ska läsa även de kapitlen.



Det i Jändels bok jag direkt kastade mig över är de avsnitt som handlar om mitt favoritfiske, kustfisket efter havsöring. Där fann jag en del matnyttigt. Intressanta är även författarens reflektioner över utsättningarna av smolt och hans beskrivning av hur fisket i Stockholms ström uppkommit och utvecklats.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar