Leta i den här bloggen

måndag 15 november 2021

Jag - en laxfiskare?

Det där med bucket lists är inte min grej. Detta sagt så finns det ju (dessbättre) en del man vill uppleva innan man trätt in i saligheten (eller var f*n man nu hamnar, jag har mina aningar...). När det handlar om mitt fiske så har jag hittills nästan uteslutande fiskat hemmavid. Eftersom jag, bortsett från några norrlandsår på åttiotalet när jag var i början av min yrkeskarriär, småbarnsfar och familjeförsörjare med i stort sett ingen tid att ägna åt fiske, aldrig bott i närheten av någon laxälv har jag inte ännu själv upplevt det laxfiske jag som tonåring läste om i Gerald V Kuss böcker.

Morfar är jag och pipa röker jag så jag bör ju vara en god bit på väg...

Nu bor jag en dryg timmes bilkörning från Älvkarleby. Kanske inte någon riktig laxälv men där har man i alla fall chansen att få en rejäl klump på kroken. De senaste åren har det blivit några besök där men hittills ingen lax. Hittills med spinnfiskegrejor men nu när jag börjat med flugfiske så...

Och så finns det ju - fortfarande utan att skriva någon hinklista - rätt många mer intressanta laxvatten jag aldrig besökt, åtminstone inte med laxspö i näven. En annan sak jag inte ägnar mig åt är nyårslöften, men nästa år hoppas jag att få fånga en lax. På fluga. Och skulle jag inte lyckas med det så lovar (!) jag att ha roligt medan jag försöker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar