Leta i den här bloggen

söndag 21 november 2021

Ingen regnbåge

I förra helgen togs, enligt välunderrättad källa, en smällfet regnbåge på fluga i vattnet runt Väddö. Peter har sedan dess såväl haft oavbruten lyssning på djungeltelegrafen som utgjort en länk mellan (eller ska det vara i?) densamma och mig. Och Joel. Det som förmedlades var, i korthet, att en odlingskasse på ålandssidan av Ålands hav för en tid sedan ska ha brustit och att vattnet på väddösidan nu formligen kokade av förrymda regnbågar.

Bortsett från regnbågslarmet och den upphetsning detta skapat (hos Peter) var det ungefär som det brukar när vi denna lördag sammanstrålade på stranden. Vi hade alltså en skön eftermiddag i det relativt milda novembervädret, fick ingen fisk men snackade en hel del om sådan.

För min del var behållningen i övrigt av turen den nyponsoppa jag fyllt termosen

med. En smak som väckte barndomsminnen från sextiotalet och just den här dagen godare än kaffe. Jag kunde också glädjas åt att det nya, billiga, kinesiska switchspö jag nyligen fått levererat fungerade alldeles utmärkt tillsammans med den likaledes nyförvärvade, billiga, switchlinan. Såväl spöt - tio fot av märket Aventik All Times Switch - som linan - Maxcatch Switch - är klassade 5/6 (enligt tvåhandsklassningen, vilket som jag förstår saken ska motsvara 7/8 enligt AFTMA-klassningen av linor för enhandsspön).

Jag gillar kork och att ha ett undre grepp istället för bara en fighting butt och ett långt främre grepp ökar, som jag ser det, spöts användbarhet. Vid enhandskastandet söker sig spöhanden, i alla fall min, automatiskt till den punkt på greppet som ger bäst balans. En extra finess med det bakre greppet är att rullen och linan kommer upp från sanden när man ställer ifrån sig spöt.

Aventikspöt har en trevlig, djup, aktion och med spö/lina-kombinationen åstadkom jag fina enhandskast. Mina försök till speykast var mindre imponerande men det berodde mer på min bristande förmåga än på utrustningen och får bli något att träna på medan jag väntar på napp. Man kan ju inte bara snacka sk*t, röka pipa och dricka kaffe. Eller nyponsoppa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar