Leta i den här bloggen

söndag 6 juni 2021

Grejor går sönder

 

Det är inget att sticka under stol med: Jag gillar fiskegrejor och jag äger vansinnigt (förmodligen i ordets bokstavliga mening) mycket sådana. Oerhört mycket fler än vad jag kan påstå mig ha någon som helst praktisk nytta av. För den förmögenhet jag lagt ned på dessa prylar kunde jag istället ha köpt till exempel tavlor men dessa skulle jag, rimligen, haft ännu mindre praktisk nytta av. Eller så kunde jag investerat i värdepapper eller guld eller bara glatt mig åt att ha flera kronor på mitt bankkonto. F*n vet om jag inte ändå investerat klokt?

Däremot avskyr jag att släpa på onödig utrustning så när jag packar inför en fisketur är jag minimalist. Idag var det mete i kanalen som stod på programmet så jag tog ett (1) metspö och en (1) rulle, en burk mask, några krokar och sänken. Det lät inte bra när jag vevade in lina. Förklaringen visade sig vara att det spö jag valt hade en defekt toppögla. Keraminlägget hade hoppat ur och de som var kvar var vasst som ett rakblad. Ganska snart var min 0,25 mm nylonlina nedhyvlad till cirka 0,10 mm och då bestämde jag mig för att ge upp.

Att grejor går sönder visade sig vara dagens tema och när jag kom till bilen såg vänster framdäck tämligen platt ut. Så jag fick för första gången använda den utrustning som på min Skoda ersatt reservdäcket, dvs hälla i en flaska med någon slags lim i däcket och sedan pumpa upp det med en liten kompressor som fick ström via det som förr hette cigaretttändaruttaget. Funkade suveränt! Det ska bli intressant att se hur däcket ser ut i morgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar