Leta i den här bloggen

fredag 25 juni 2021

Att välja

Efter några decennier med flätade PE-linor börjar den värsta upphetsningen över dessa "superlinor" att lägga sig. Visst, det är alltjämt en högröstad falang som kategoriskt förkunnar att inget annat än PE-linor duger att fiska med men nylonlinan lever fortfarande i högönsklig välmåga och används av många. Det svårbegripliga problemet med att flätlinor verkar vara betydligt grövre än monofila nylonlinor med samma angivna diameter kvarstår och fortfarande trasslar de oftare och mera än vad nylonlinorna gör.

Visst, måste man av någon anledning absolut ha en maximalt stum lina så väljer man en PE-lina men annars finns det goda skäl att noga väga de olika lintypernas för- och nackdelar innan man väljer.

Idag läste jag på ett diskusionsforum det här inlägget: 

"Tack för svaren, men jag blir inte klokare för det. Kanske jag är för korkad 
Kvarstår faktum, så länge rullens angivna rymd inte är en bluff.

Om jag inte får mer plats med flätlina på rullen och motsvarande dimension nylon är lika stark (0.12 vs 0.35) varför ska jag då köpa en flätlina för mer pengar?

Att flätlinan bygger mer, ok, men 3 gånger mer?

Den enda vettiga anledningen till att ha flätlina är då att den är stummare, samt att ev. kastlängden ökar, men det diskuteras det ju också om.

Stora nackdelen med flätlina är att den tjorvar mer, nöts mer, spontan går av utan anledning, är mycket dyrare.

Har jag fattat fel?"
 

Nej, du har inte fattat fel utan verkar ha rätt bra koll. Återstår bara att göra ett intelligent val. Som nästan alla val blir det fråga om en kompromiss och till sidst og syvende är det mycket en fråga om vad man trivs bäst med. Vilken lina det är beror, åtminstone för mig, till stor del på vad det är för fiske jag ska använda den till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar