Leta i den här bloggen

måndag 15 april 2019

Quality never goes out of style, eller?

Jag vet att grafit är både starkare och styvare än stål, men jag vet också att de stativ till rullar som påstås vara gjorda i "graphite" är vekare och svajigare än motsvarande Old School metallstativ. Vill man ha en riktigt tuff liten rulle som ska klara hårda tag så är det grafit- (eller plast, om man ska tala klarspråk) stativet som går bort. Ett gjutet stativ i aluminium väger förvisso mer men man får också någon för de extra grammen, nämligen stabilitet. Drivlinan trivs helt enkelt, särskilt när rullen utsätts för påfrestning, när den får operera i ett stabilt stativ snarare än ett som flexar och böjer sig. Det är här och inte i spöt man vill ha maximal styvhet...

De rullserier med vilka Daiwa följde upp sin epokgörande silverserie hör till mina absoluta favoriter. Stabila, pålitliga och slitstarka rullar som ändå har en bra fiskekänsla. Trygga fiskekamrater , kort sagt. På bilden en Black Gold 10 och en Gold Series 10-X. De har samma stativ, drivlina och spole men några kosmetiska skillnader.


Kullager var förr dyra, men så handlade det också om kvalitetsprodukter. De kullager som monterades i rullar från de erkända tillverkarna var tänkta att hålla. Fler än tre ansågs inte behövas. Nu är kullager, särskilt sådana av tveksam kvalitet och ursprung, billiga. Så mycket billigare än tillverkning med låga toleranser att de används för att maskera ett fuskjobb. Gödslar man med kullager så kan man få vilken skitrulle som helst att kännas lättvevad i butiken och det kostar heller just ingenting.

Finesser, eller gimmickar om man så vill, är billigare och pålitligare försäljningsargument än slitstyrka. Därför är moderna rullar fulla av oumbärliga sådana. Gamla rullar var bara fungerande fiskeredskap. Säsong efter säsong efter säsong. Själv funderar jag på om jag ska överlåta min fars gamla Mitchell 304 (precis som jag själv tillverkad någon gång på femtiotalet), som jag en gång lärde mig att kasta med, till någon av mina söner eller om jag ska hoppa över en generation och invänta att jag får ett tillräckligt gammalt och fiskeintresserat barnbarn. Sådant behöver knappast den som köper en modern rulle fundera över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar