Leta i den här bloggen

tisdag 2 april 2019

Modern fiskevård

Jag kan inte hjälpas det, men jag kan inte få in i mitt huvud att den organisation som kallar sig Sportfiskarna är involverade i företeelser som Swedish Game Fair Pike Open. Företeelsen i fråga är en tävling i det slags gäddfiske som kräver stora och dyra bensindrivna (och trailerdragna) båtar och som hålls i skärgårdsvatten som omfattas av det fria handredskapsfisket och under tid då gäddan normalt leker och borde vara fredad. Jippot är genomkommersiellt enligt sämsta amerikanska förebild och naturligtvis tävlar man om ett rejält kontantpris.

Varför "Sportfiskarna" valde att riva sina etiska regler - enligt vilka en sportfiskare bland annat inte fiskade i (ekonomiskt) vinstsyfte - framstår som alltmer uppenbart. Med sådana företrädare är sportfisket illa ute. Själv blir jag förbannad (och inte så litet illamående) över att en organisation som agerar så gör anspråk på att företräda mig och den sysselsättning jag älskar. Dagens Sportfiskarna framstår för mig snarare som en del av sportfiskeindustrins marknadsorganisation än något annat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar