Leta i den här bloggen

torsdag 18 april 2019

Alla ska få vara med! Eller?

Tips på handikappanpassade fiskeplatser

Var i stockholmstrakten (helst) kan man som rörelsehindrad spinnfiska från land?

På grund av cancer har jag har jag inte kunnat fiska det senaste året. Stark smärta i ena benet orsakad av prostatacancer spridd till skelettet sätter stopp för det. Jag är inte rullstolsburen – ännu – men jag kan bara ta mig fram korta sträckor på plan mark – inte i kuperad terräng. Jag vet att man kan fiska från Stockholms kajer, men det vore trevligare att fiska på mer naturlika platser.

En annan sak som jag undrar över är om det finns någon fiskeklubb för handikappade/rörelsehindrade.

Sportfiske är i stort sett mitt enda fritidsintresse, så livet har nu blivit dödstrist eftersom jag inte har lyckats ta mig ut.

PS. Till sist en uppmaning till alla män över 45 år som ännu inte har tagit ett PSA-prov – Gör det, så slipper ni hamna i min situation.


Bilden är från mitt sista (senaste?) fiskepass i höstas. Tack vare en hopfällbar jaktpall kunde jag sitta och ta några kast i Vindelälven.
Gråt inte...
båten ligger i vassen still
full med gäddor och braxar
full med ålar och laxar
(Alice Tegnér
Eftersom jag är bannad (på livstid) från Sportfiskarnas forum men anser ämnet vara viktigt så tar jag mig friheten att, helt fräckt, kapa detta inlägg. Den som misstycker får väl skjuta eller stämma mig (men om TS skulle ha synpunkter så viker jag genast ner mig).
Landfiske är den minst miljöstörande formen av fiske, den kräver inga båttransporter eller bensinslukande båtmotorer. Den som står (eller sitter) på land och kastar ut sin krok är den mest miljövänliga fiskare som tänkas kan). Att främja möjligheterna till landfiske borde ligga överst på Sportfiskarnas agenda och detta gäller särskilt för de av oss som av någon anledning har svårt att ta sig fram.
Förr, när mycket var bättre, kunde man nästan alltid fiska från hamnpirar men nu, när vi är med i EU, är hamnarna regelmässigt avspärrade för allmänheten. Strandexploateringen gör att det även för de inte handikappade blivit allt svårare att "komma till". För trettio år sedan fabnns det gott om ställen på vägen mellan Penningby och Furusund där man kunde parkera sin bil och efter en kort promenad stå vid strandkanten. Nu har så gott som alla sådana möjligheter försvunnit och lika illa är det öv erllat annars här i Roslagen. Till råga på eländet har stockholmarna nu på allbvar börjat kolonisera Gotland så snart är väl rörligheten längs den öns kuster ett minne blott. Ibland känns det bra att man inte har så långt kvar att leva men ändå är det ju alldeles för jävligt att det ska få vara på det viset!
Den här fina bryggan i Älmsta, är ett fint exempel på en tillgänglig fiskeplats.
Så, Sportfiskarna, kan ni inte med samma energi som i engagererat er i till fisketävlingar maskerade reklamkampanjer för fiskebåtar mm verka för att våra kommuner ska ställa i ordning fiskeplatser, gärna i form av bryggor, som är tillgängliga (även) för rörelsehindrade och icke bilburna sportfiskare?
För alla ska väl få vara med? Inte bara de som är rörliga och friska? inte bara de som har sjötomter eller råd att äga bilar och fina båtar? Eller?

Och Gösserman, ring mig så tar jag dig gärna ut på landfiske i mina hemtrakter (runt Norrtälje) om du tar dig hit. Hör av dig via kommentarsfältet så lämnar jag ut mitt mobilnummer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar