Leta i den här bloggen

fredag 21 oktober 2016

Ikoniska haspelrullar 1: Daiwa 2500C - The Game Changer

Min Daiwa 2500C. Still going strong. Med 0,40 mm nylonlina är linuppläggningen helt OK.

"Made in Japan" är titeln på Deep Purples odödliga livealbum från deras japanturné 1972. Dittills hade "made in Japan" knappast betraktats som en kvalitetsstämpel. Tvärtom så var konsumenten i gemen lika skeptisk mot det japanska lågprisskräp som börjat dyka upp på marknaden som man idag är mot billiga kinaprylar. Deep Purples album var det dittills bästa, och enligt många det enda värt att ha, som gjorts i landet i öster. Japanska fiskerullar betraktades, på det stora hela, som ett dåligt skämt (vilket framgår av den här artikeln från 1973). Men saker och ting skulle komma att förändras och det mycket snart.


Annons från 1975. Linuppläggningen var inget man bekymrade sig överdrivet mycket om på den tiden...

1975 kom Daiwa med sin 2500C. Rullen hade en annorlunda design, främst genom sin utanpåliggande spole och den lätt vändbara (dessutom smidigt fällbara) veven. Bygelfällningen var manuell, dvs man kunde fälla bygeln med handen och så var det meningen att man skulle göra. Glömde man det så fanns en klack på rullfoten mot vilken bygeln fälldes när man började veva. Detta enklaa koncept eliminerade risken för tjuvfällning vilket annars var ett vanligt problem när haspelrullar användes på tvhandsspön. Vidare hade rullen en, för tiden, hög utväxling och, vilket då inte var en självklarhet, en helt OK slirbroms med teflon.

2500C-modellen följdes snabbt av en rad snarlika daiwarullar, byggda enligt samma koncept, i alla tänkbara storlekar. Och inte bara daiwarullar. Faktum är att efter det att 2500C släpptes kom i stort sett inga nya rullar med spolkåpa och inom några år så hade alla tillverkare av haspelrullar följt Daiwa i spåren. Alla nya haspelrullar hade utanpåliggande spole, manuell bygelfällning (även om man ganska snabbt skippade den där klacken på rullfoten) och vändbar vev.


En av de få förbättringar som gjorts sedan -75 är att linclip på spolen numera är standard. Fast det funkar med gummiband.

Utanpåliggande spole fanns visserligen sedan tidigare, bla på vissa av Mitchells surfcastingrullar, och på några av D.A.M:s haspelrullar gick det (fast det förutsatte en hel del skruvande och var ingenting man gjorde i en handvändning) att skifta veven från vänster- till högervevning. Manuell bygelfällning fanns också och så även fungerande slirbromsar. Daiwas genidrag var att kombinera alla dessa saker i ett tufft designat paket som såldes till ett konkurrenskraftigt pris och ingenting var sig längre likt sedan man väl gjort detta. Med Daiwa 2500C var den moderna haspelrullen född.

Definition of game changer
  1. :  a newly introduced element or factor that changes an existing situation or activity in a significant way

2 kommentarer:

  1. Hej

    Tänkte bara säga att jag verkligen uppskattar din blogg med tankar om hur fisket var "förr i tiden". Jag lärde mig fiska i början av 90-talet av min morbror, med hans utrustning från då han var ung. Dvs Abumatic, 5,5 fot glasfiberpinne 10-30 gram och klassiska torskdrag. Och nylonlina. Abulon 0.30 skulle det vara!

    Sen har fisket skett sporadiskt, med mer eller mindre billiga men trevliga utrustningar. Det var egentligen först förra året jag kom igång igen. Jag dras till äldre fiskesätt med klassiska Atom, Hi-lo, Utö, Reflex etc. Gärna med multirulle av äldsta och enklaste modellen, dock med en flätlina på. Mjuka spön som påminner om glasfiberpiskorna jag lärde mig med. Enkelt och mindre drag ska det vara. Därför är det extra kul att läsa om hur det var förr.

    Som historienörd tycker jag också dina inlägg både är intressanta och spännande. Fortsätt skriva, jag ber dig!

    /
    Fredrik

    SvaraRadera
  2. Tack! Roligt att du uppskattar min lilla blogg.

    När du skriver "gammal multirulle av äldsta och enklaste modellen" så tänker jag genast Record 1700 (mfl), dvs rullar där veven roterar vid utkast (och fungerar som centrifugalbroms) och när du skriver "flätlina" så tänker jag på den grova flätade dacronlina som sitter på min rulle av den modellen. Den har jag faktiskt mest betraktat som ett kuriosum men i vinter ska jag nog ta och plocka isär och smörjaupp den. Sedan för vi se. Kanske skruvar jag fast det på något av mina gamla South Bend glafiberspön och ger den en chans...

    SvaraRadera