Leta i den här bloggen

tisdag 2 juli 2024

VARNING!

Tidigare har jag skrivit lovord om Fladens UL-rulle Furvux och den är fortfarande en fin liten rulle men, dessvärre, om inte direkt felkonstruerad så behäftad med en lömsk brist som, vilket den blev i mitt fall, kan visa sig förödande.

På bilden (av en annan rulle) syns den typ av kugghjul jag skriver om...


Det förhåller sig nämligen så att det kugghjul på spolaxeln mot vilket spolen vilar och mot vars kuggar klickfjädren klickar när linan dras ut inte sitter fast. Eller satt fast. Inte det minsta. Så när jag i förrgår blev tvungen att skruva loss spolen följde kugghjulet med. Det satt mera fast i en klick rullfett på spolens undersida än vad det gjorde på spolaxeln. I ungefär en sekund, sedan lossnade det även från spolen, hittade en springa mellan två brädor i den brygga vi satt på och ligger nu på bottnen av vallgraven runt Vadstena slott. Själv har jag en oanvändbar rulle eller en väldigt dyr reservspole...

...men på min Fladen Furvux finns inte länge något sådant kugghjul och rullen är oanvändbar.


Nu skriver jag till Fladen och ber dem att, gärna mot betalning, skicka mig ett nytt kugghjul (för det kan ju rimligen inte kosta många kronor) så ska jag förhoppningsvis snart återigen ha en fungerande rulle (även om man inte bör skruva loss spolen i fält). Jag har inte råkat ut för samma problem med någon annan rulle (trots hundratals spolbyten) så det är möjligt att problemet är specifikt för just Furvux men kolla för säkerhets skull om du har någon billig kinabyggd rulle så att du slipper råka ut för samma fadäs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar