Leta i den här bloggen

torsdag 11 juli 2024

Kika fågel

Att titta på fåglar är en trevlig hobby som jag ägnat mig åt lika länge som jag fiskat och ofta samtidigt. På så gott som varje fisketur ser jag betydligt fler fåglar än fiskar...

I går köpte jag mig en ny tubkikare och hade en av mina finaste ornitologiska upplevelser. När jag hade den senare låg den förra i bilen och det är som det brukar vara. Det är sällan det är genom kikare jag gör mina observationer.

Min favoritfågel är tornseglaren - Apus apus - och i går kväll hade jag tillfälle att sitta mer eller mitt i en flyguppvisning ett tjugotal av dessa luftakrobater bjöd på. Min, som bor på plan fyra i ett hus alldeles nedanför den sk klinten, har nämligen en inglasad balkong som vetter mot Visby hamn och denna hade jag uppsökt för att få litet svalka. Flera gånger svepte fåglarna, i full fart, förbi så pass nära att jag hörde (och inbillade mig att jag kände) luftdraget. De närmaste passeringarna var på ungefär en meters håll. Närgränsen för min nya kikare ligger runt fem och en halv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar