Leta i den här bloggen

lördag 20 juli 2024

Seasir Megacuda

Nyligen köpte jag några keramhybrid-kullager på nätet. De var av märket Seasir. Seasir gör inte bara lager utan också rullar. En av dessa heter Megacuda och jag gissar att cuda syftar på fisken barracuda.

Rullen är försedd med en smal men djup spole som uppges rymma 100 meter #5 PE-lina vilket alltså skulle innebära flätlina i dimensionen 0,37 mm. Det tror jag inte riktigt på och varför man skulle använda så grov lina, särskilt till en såpass liten rulle, begriper jag inte.



 Visserligen är rullens slirbroms specad till 15 kilo, men ändå... Rullens stativ anges vara av aluminium och det stämmer säkert. I övrigt ger rullen ett kvalitetsmässigt gott intryck.

Jag fyllde min med 30 lbs (0.26 mm) åttakardelers PE-lina vilket bör vara fullt tillräckligt och några stora barracudor räknar jag inte med att få på kroken.

För närvarande kostar rullen på diverse kinesiska hemsidor strax över 400 kr. Eftersom jag ännu inte hunnit ens provkasta den kan jag inte säga om den är värd pengarna men jag är optimistisk.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar