Leta i den här bloggen

fredag 26 juli 2024

Politik och sportfiske


Enligt Soortfiskarna, organisationen som försörjer sig på att representera de cirka två miljoner sportfiskare som påstås finnas här i landet, finns det cirka två miljoner sportfiskare här i landet. Gissningvis är en stor del av dessa barn som saknar rösträtt och en betydande del av återstoden sådana som, liksom jag, helt tappat förtroendet för politikerna och därför inte längre ids medverka i apspelet genom att rösta. Uppenbart är, hur som helst, att sportfiskarna inte är någon politiskt intressant sk väljargrupp.

Politik - åtminstone inrikesditon - handlar, enkelt uttryckt, om hur stor andel av samhällets resurser som ska underställas politisk kontroll och hur politikerna ska sätta sprätt på pengarna. 

På sjuttiotalet ansågs, åtminstone på riksplanet, sportfiskarna vara en viktig väljargrupp. Detta ledde till en historiskt stor konfiskation av enskilt ägda fiskerätter och en lika stor muta till den intressanta väljargruppen och i början av åttiotalet blev det sk fria handredskapsfisket lag. Parallellt med detta pågick debatten om de sk löntagarfonderna men dessa kom aldrig att realiseras.

Nu är söndagsseglare, glasätare och badisar mer intressanta (ur politikerperspektiv) än vad sportfiskare är. Detta återspeglas i (bland annat) hur samhället planeras så att fiskeplatser byggs bort och mångmiljonbelopp satsas på att skapa attraktiva miljöer för glassätarna mfl. I min hemstad kan jag se vad som hänt med den fd hamnen. Nyss hemkommen från Lysekil har jag ett annat, lika sorgligt, exempel.

Det var i Norra hamnen jag en blåsig midsommardag drog mitt livs första makrill. Där jag gjorde det finns nu en gästhamn med pontonbryggor och ett gigantiskt trädäck med solmöbler för badisarna och - som ett middle finger från politikerna - en skylt som klargör att fiske med kastredskap är förbjudet, en annan skylt som upplyser att övrigt fiske (pilkning och dörjning?) är tillåtet och slutligen en skylt som tipsar om att man kan fiska på andra ställen (vad jag kallar för en draåthelvetesskylt).

Motsvarande eller jämförbara satsningar på att främja möjligheterna för tillresta (icke båtburna) att fiska lyser med sin frånvaro Att satsa konfiskerade pengar (skattemedel) på att bygga pirar eller bryggor för fiske är inte att tänka på. Solbadande och glassätande är prioriterat, fiske icke så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar