Leta i den här bloggen

tisdag 23 juli 2024

Stöttar jag Putin?!

Destination Gotland har en säker och välförtjänt plats på min lista över företag jag ogillar och vilkas tjänster jag nyttjar uteslutande av nödtvång. För en vecka sedan kom jag hem efter ännu ett dyrt besök på ön för att titta till min gamla mor och under vistelsen där noterade jag att de blå LNG-båtarna fortfarande var på plats. Innebär det att trafiken fortfarande går med rysk gas och att jag varje gång jag reser inte bara blir rånad utan även stöttar Putins krig mot Ukraina? Våren -22 var det ett visst liv om DG och den ryska gasen och det slutade med att man skulle "fasa ut" den och istället köra på motorbrännolja. Men om man gjort det, vad gör då LNG-båtarna vid Visby hamn?
 

5 kommentarer:

  1. Till att börja med, jag gillar inte heller Destination Gotland, men behövde boka resa via dem igår. Vi ska till Gotland om några veckor. Därav undrar jag om du har något tips på vad man kan hitta på i fiskeväg? Finns det t.ex. bra chans på id?

    SvaraRadera
  2. Förutom havsöring är id och flundra de fiskar man fortfarande kan räkna med att fånga längs gotlanskusten. Öringen har haft några dåliga leksäsonger efter torka och är hårt exploaterad (dvs förmodligen snart på fallrepet eller så får vi väl ett renodlat C&R fiske enligt put and take-modell...). De få överlevade yrkesfiskarna satsar på just id och flundra och det bör sportfiskarna också göra. De få kvarvarande gäddorna och abborrarna kan få simma i fred.

    Mitt tips är (de relativt långgrunda) vikarna på öns östra sida. Båt är en fördel. Har man inte båt eller vadare finns på flera ställen pirar och liknande man kan fiska från (tex Herrvik, Syssne och Ljugarn). Idar runt kilot och större är mer eller mindre rovfiskar och tar gärna på inte alltför stora drag och spinnare. Annars är nog mete mer effektivt. För flundra funkar rörligt bottenmete på sandbotten.
    Skitfiske!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack! Det låter väldigt lovande och tack vare dig har jag nu en idé vad vi ska göra.

      Radera
    2. När kommer du att befinna dig på ön? Jag ska själv vara där några dagar i mitten av månaden. Det kunde vara kul att sammanträffa och meta id eller i vart fall koka kaffe tillsammans.

      Radera
  3. Sportfisket på id är underutvecklat (och det gäller inte bara Gotland) men den här filmen kan ge inspiration? Tiden och platsen är relevant men metoden flugfiske (som jag inte vet om du utövar). Du får i alla fall en idé om var man kan få en id på kroken.
    https://www.youtube.com/watch?v=qdPTZlgqMyM

    SvaraRadera