Leta i den här bloggen

torsdag 17 februari 2022

System Two, igen
















I ett tidigare inlägg presenterade jag Scientific Anglers System Two 1011 och 1213, de två största rullarna i serien (eller om man ska säga systemet), lämpliga för laxfiske. Men det vore inte mycket till system om det inte också täckte in det lättare flugfisket. Vilket det naturligtvis gör.


Själv var jag på jakt efter en bra rulle till mina klass 5-spön och fastnade för System Two 67-L. 67 betyder att SC tänkt sig att den är lagom för linklasserna 6 och 7 men själv tycker jag att den är alldeles perfekt till klass 5 om man, som jag, är ute efter en rulle som tar rejält med backning och har en bra broms, för det är ju inte alla som bara fiskar harr och småöring med klass fem. En fin dag (eller natt) när havet ligger stilla och man frestar havsöringen med lätta don så kan det ju slå till...
















L:et i modellbeteckningen indikerar, som jag förstått det, att det är en lättare modell och det är det ju eftersom man borrat hål i spolens utsida och därigenom trimmat vikten med några gram. Bromsen är av samma modell som hos de större rullarna men beläggen är av filt istället för grafit. Och så står det Made in England på rullen. Det känns bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar