Leta i den här bloggen

torsdag 3 februari 2022

Ingen riktig post!

Lasse, i Roy Anderssons klassiska "reklamfilmer" för posten, var och förblir en av mina idoler. "Det här är ingen riktig post!" har jag själv i vredesmod, många gånger, hävt ur mig sedan Kungl. Postverket gick i graven. En annan sak jag sagt många gånger är att "det var bättre förr!" och det gäller i högsta grad för posten.

Jag satt i bilen, som av en händelse inom synhåll från Tomtebodaterminalen, när Maud Olofsson höll presskonferens för att meddela att posten bolagiserats. Först hajade jag till men sedan erinrade jag mig att det var den första april. Så det var inte förrän dagen därpå jag fick klart för mig att det dåliga aprilskämtet inte var något skämt utan bara dåligt. Och det har blivit sämre. Jag vet faktiskt inte om Gunde Svahns "det kunde vara mycket värre" ens längre är tillämpligt men samtidigt är jag övertygad om att det kommer att bli värre.

Själv samlar jag på gamla fiskerullar och även annat köper man ju i dessa butiksdödens och de döende stadskärnornas dagar via nätet så det blir en hel del paket att hämta. Schenker och DHL fungerar klockrent men när jag väntar en försändelse via Post Nord försöker jag att inta en filosofisk hållning. Flera paket har bara försvunnit och andra gånger har jag, som bor i Norrtälje, fått aviseringar om att jag kan hämta mitt paket på ICA i Uddevalla eller på något utlämningsställe i Kode. DET HÄR ÄR INGEN RIKTIG POST! DET VAR BÄTTRE FÖRR!

Som ett led i sin usla service har PostNord ett reklamationssystem som går ut på att de ska slippa direktkontakt med sina offer utan man är hänvisad att sitta som ett flån och knappa in uppgifter på en inadekvat hemsida. Att man på detta vis ödelade en viktig del av landets infrastruktur är bara en av orsakerna till mitt politikerförakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar