Leta i den här bloggen

fredag 11 februari 2022

Arter jag ännu inte fångat - Havsabborre

Havsabborre










Fiske handlar för mig inte i första hand om att fånga fisk. Det må tyckas vara en något bakvänd inställning för en ivrig sportfiskare, men sådan är jag. Jag gillar att vara ute och fiska och jag gillar att planera fisketurer och att pyssla med fiskegrejor men fångsten är inte särskilt viktig. Till dem som har synpunkter på mitt förhållningssätt brukar jag ibland säga, att när jag spelade golf kom jag nästan alltid tomhänt hem men det var ingen som tyckte att det var något konstigt med det.

Finns det ett undantag så är det havsabborren. En sådan vill jag landa innan jag lägger spöt på hyllan. När pandemin är över kan jag tänka mig en portugalresa enkom för att fiska efter havsabborre. Det vore ju heller inte konstigare än att resa dit för att spela golf. Annars så finns ju chansen, även om den är liten, när jag blöter min krok längs svenska västkusten (eller i Norge). Att jag nämner just Portugal beror på att det var där jag, vid ett restaurangbesök, "upptäckte" havsabborren som blivit en av mina absoluta favoritfiskar. På tallriken. Men den ska vara nyfångad och kompetent tillagad. Annars kan man fiska efter den längs hela den europeiska atlantkusten, inklusive de brittiska öarna.

I mina fiskedrömmar är havsabborren en yster kämpe, ungefär som en havsöring fast mer brutal. Jag hoppas att den är det. I annat fall är det kanske bättre att den för min del får förbli en dröm? Drömmar är inte att förakta och utan dem vore livet bra mycket fattigare.





2 kommentarer:

  1. Det har ju hänt vid flera tillfällen att hjärnan spelat mig ett spratt när jag stått på kusten och drömt om havsabborre och bonito. Havsöringar som en kort stund sett ut som havsabborrar och makrillar som sett ut som små bonitos.

    När jag spanat runt på internet om havsabborrar i Sverige så har jag sett att det fångats havsabborre på samma plats jag själv fiskat några gånger. En ganska typisk plats för havsöring på västkusten. Så någon gång kanske det dyker upp en havsabborre.

    SvaraRadera
  2. Det är så jag ser på saken så kör bara på. Tuffare för mig som mest fiskar på östkusten.

    SvaraRadera