Leta i den här bloggen

lördag 26 februari 2022

Om Rysslands angrepp på Ukraina





Den här bloggen handlar om fiske och politik brukar jag anlägga åsikter på endast när det gäller fiskerelaterade frågor men eftersom Ryssland, under Putins ledarskap, oprovocerat angripit Ukraina känns det konstigt att låtsas som om det regnar. Precis som det när nazityskland började sitt erövringskrig var Hitler som var huvudansvarig så var han inte ensam utan hade många medhjälpare i det tyska folket, många medlöpare utomlands och ännu fler som höll sig passiva. Eller neutrala som vi i Sverige brukar säga.

Ryssland/sovjetunionen har vi levt med i flera hundra år och hotet har varit detsamma även om galningarna i Kreml varierat. Själv växte jag upp under terrorbalansens tidevarv och jag kan min historia. Den nation som senast gick till väpnat angrepp mot vårt land är Ryssland. Man kan tala om rysskräck men det förändrar inte fakta. Det ryska folket är för mig en gåta. De flesta är kanske hyggliga människor men kan det vara bara otur när en nation så regelbundet får så ruttna ledare?

Till Putin säger jag: GO FUCK YOURSELF! Och det borde hela den civiliserade världen göra. Det är dags att isolera Ryssland och det även om det kostar och drabbar oskyldiga ryssar. Till och med våra banker måste avstå från den lukrativa verksamheten att tvätta ryska oligark- och maffiapengar. Det idrottsliga utbytet bör frysas och inga visa utfärdas. Det får räcka nu.

1 kommentar: