Leta i den här bloggen

fredag 4 februari 2022

Arter jag ännu inte fångat - Sik

Sik, Wilhelm von Wright
Siken har hittills gäckat mig. I mitt fall handlar det nog mest om att jag inte gett den tillräckligt av min tid. När det på våren är säsong för mete efter sik längs kusten är jag visserligen på plats men med siktet inställt på havsöring. Fast sik, särskilt varmrökt sådan, är gott och det är mer vilsamt att sitta i sin metestol och vakta spöt eller spöna än att stå utvadad och vifta med flugspöt eller nöta med haspelditot. Så en vacker vårdag kommer jag att sitta där. Med spöt vilande i sin klyka, kaffepannan puttrande på gasolköket och snuggan bolmande i mungipan... Låter rätt lockande... Jag har en känsla av att sik mycket väl kan bli min nästa art.

4 kommentarer:

  1. Klurig art. Tycker tyvärr att man ofta läser om hur bestånden av sik minskat, vare sig det handlar om väst- eller ostkust. Här i Göteborg brukar folk pimpla sik de gånger då älvens hamnbassänger bjuder på gångbar is. Själv har jag fått en sik genom alla år. Det var en bonusfångst på mormyska vid båtpimpel efter röding. Det var så klart en välkommen fångst med tanke på ny artnotering. Jag känner en kille som fiskar sik med fluga. Vill minnas att han pratade om ganska små maskimitationer men det var väl framförallt på sommaren och under nattfiske som det fungerade.

    SvaraRadera
  2. För min del så blir det nog något eller några försök med mete framåt våren men flugfiske en sommarnatt var ett bra tips!

    SvaraRadera
  3. Nu brukar jag inte lägga ut mina fångster (bloggen handlar om fiske snarare än om fångst) men för din skull lovar jag att göra ett undantag.

    SvaraRadera