Leta i den här bloggen

söndag 9 april 2023

Gäddspinn Old School

 

Gummibete? Spinbait? Swimbait? Jerkbait? Crankbait? Wobbler? Jigg? Vad ska man välja för att fresta gäddan? Utbudet är enormt, särskilt jämfört med vad det var för ett halvsekel sedan då jag var som mest aktiv som gäddfiskare. Då var det enklare och så gott som alltid ett skeddrag som satt i ståltafsens beteslås.

Kanske beror det på att skeddraget fortfarande kallas just skeddrag, på vanlig bonnsvenska, och inte begåvats med något mer häftigt namn på engelska? Känns det bättre om jag kallar det för spoon? Kanske hade skeddraget bättre hållit sin ställning som Gäddrag (med stort G) om det upplevts och marknadsförts som något modernt, märkvärdigt, amerikanskt och häftigt? 

Oavsett vad man väljer att kalla det så är skeddraget lika effektivt idag som det någonsin varit. Faktiskt är det ännu bättre än vad det var för femtio år sedan även om produktutvecklingen varit marginell. När något nått perfektion är utrymmet för förbättring obefintligt och skeddraget är en såpass mogen produkt att det nästan befinner sig där. Modellerna är desamma idag som de var när jag var ung men en del intressanta "färger" - om nu sådana har någon egentlig betydelse - har tillkommit.

Hur som helst så känner jag mig trygg när jag, vilket ofta är fallet, väljer ett skeddrag som gäddbete. Jag vet att draget fungerar och jag vet exakt hur jag ska fiska det. Kort sagt så kan jag, med fullt förtroende för att det jag gör fungerar, koncentrera mig på själva fisket, dvs att lokalisera gäddan och locka den till hugg.

Till mitt gäddfiske väljer jag helst drag som väger strax under 30 gram och som bekvämt kan kastas med ett sk basspö (typiskt sett ett lätt, odelat, grafitspö klassat för beten upp till den vikten). Jag har några gamla ABU Bassmaster om jag vill använda haspelrulle men nuförtiden blir det oftast en multirulle, gärna av lågprofilmodell, med ett för sådana rullar avpassat spö som blir mitt val. Många mer moderna (än vad jag är) gäddfiskare skulle nog betrakta min utrustning som extrem downsizing, men för mig handlar det om en uppgraderad variant av den Fiske 2-utrustning som var vad jag (och i stort sett alla andra utom Leif Engström och hans kompisar) fiskade gädda med när det begav sig. Tyngre grejor behövs bara om man vill kasta tyngre beten och det vill inte den här gubben. Hans kropp vill det hur som helst inte. 

Skulle jag råka på en fiskebroder som valt att fiska med en inkapslad haspelrulle - typ Abumatic - skulle jag inte avfärda honom som nybörjare eller mindre skicklig sportfiskare utan tvärtom i honom se någon som varit klok nog att göra den tekniska sidan av sitt fiske så enkel som möjligt för att kunna fullt ut koncentrera sig på det som spelar roll.



Dragen på bilderna illustrerar hur olika stora skeddrag i samma vikt kan vara och även tre av de klassiska formerna. Det minsta draget är ett 28 grams Gibbs Kit-a-Mat i färgen Fire Tiger, det mellanstora draget ett Prizm Image i samma vikt med en intressant hologramfinish och det största draget den gamla gäddmagneten Kuusamo Professor i vikten 27 gram. Skillnaderna i vikt förklaras naturligtvis av att dragen är tillverkade av plåt i olika tjocklek. Detta och deras form ger dem olika egenskaper och rörelsemönster.

Gibbsdraget har samma form som Meteor, Eff-Zett och ett otal andra snarlika drag, prizmdraget har samma form som det klassiska Dardevle (och ABU:s Flamingo) mfl och Professor är en variant på den fiskliknande form som åtminstone förr var vanlig här i Norden/Skandinavien.

Är det grunt där jag ska fiska eller om det är riktigt kallt i vattnet blir Professor det jag försöker med först Det draget kan fiskas långsamt utan att gå fast i bottnen och singlar vid spinnstopp sakta ned mot densamma. Vill jag fiska djupt eller är det varmt i vattnet väljer jag Kit-a-Mat eftersom dess kompakta form gör det såväl snabbsjunkande som lämpat för en mer aggressiv hemtagning. Annars blir mellanvarianten, här representerad av prizmdraget, det som först hamnar i vattnet.

Visst, man kan släpa med sig mer, häftigare och tyngre utrusning än så här men mer än vad som syns på bilderna är knappast nödvändigt. Ska man fiska i något riktigt vegetationsrikt vatten kan det förstås vara klokt att välja vasskyddade versioner av dragen (eller andra liknande) på bilderna och det är aldrig fel att ha en skedspinnare (tex ABU Reflex 12 eller 18 gram eller Myrspinnaren i samma vikt) som en gardering OM det skulle vara en sådan, sällsynt, dag då gäddorna nobbar skeddragen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar