Leta i den här bloggen

lördag 1 april 2023

Testrapport - Linvalet

Varför, kanske någon undrar, valde jag att spola just 0,24 mm PE-lina på mina lågprofilrullar? En del i svaret är förstås att jag råkade ha en bulkspole med sådan lina till hands och just spolat den linan på min gamla SilverMax men det var, faktiskt, något mer genomtänkt än så.

Min plan är att använda  "testrullarna" så mycket och till så mycket som möjligt och det utan att behöva krångla med linbyten. Linan ska alltså fungera till det mesta som ligger inom rullarnas användningsområde och det fiske jag bedriver. Vad gäller rullarna så ska man ha klart för sig att dessa små multirullar är ganska tuffa. Det bassfiske de är avsedda för kan vara ganska brutalt, något som bland annat återspeglas i hur pass kraftigt dimensionerade slirbromsarna i de här rullarna är. För vårt svenska abborrfiske har man knappast användning för en rulle som bromsar åtta kilo. Bassfiskare använder ofta monofila nylonlinor på 0,38 mm eller FE-linor runt 50 lbs test (ca 0,35 mm) vilket motsvarar vad vi använder vid relativt tungt gäddfiske. När den här rulltypen - små lågprofilrullar i 200-storlek - introducerades i Sverige mer eller mindre sammanför det med den värsta jerkhysterin och många kom att (efter dåliga råd från tillverkarna som inte aktade för rov att marknadsföra dessa rullar som lämpliga även till tungt jerkfiske) fiska med och fiska sönder dem vilket ledde till att rulltypen fick ett oförtjänt dåligt rykte (och till en renässans för de traditionela, runda, Ambassadeur-modellerna). Ett annat fenomen som drog i samma riktning var näthandeln och möjligheterna att importera billigt skräp från Kina. Att no-namerullar för någon eller några få hundralappar inte höll måttet har inte med rulltypen att göra.






Nu har jag inga planer på att dra till staterna och fiska bass men gädda hoppas jag att mina rullar ska få brottas med och kanske utsätter jag dem för litet saltvattensfiske (även om de inte är avsedda för det). Havsöringsfiske vid kusten blir det definitivt och säkert såväl gös som abborre.

Linan, Sufix Herculine, har en angiven diameter på 0,24 mm och en angiven brottstyrka om 13,6 kg, dvs exakt 30 lbs. Det här med hur tillverkarna mäter och deklarerar sina flätlinor är ett kapitel, för att inte säga en hel roman, för sig men om vi utgår från att siffrorna är korrekta så inställer sig frågan om det är en 20 lbs- eller en 30 lbs-lina. Den känns definitivt inte grövre än andra linor med samma angivna diameter så jag utgår från att den uppgiften är relevant. I så fall är det vad amerikanarna skulle klassa som en "20 lbs test braid" vilket är den klenaste PE-kina som brukar rekommenderas till bassfiske (eller till baitcasters (lågprofilrullar) överhuvudtaget. Att linan kanske håller för 50 % mer än sin "test" är inget konstigt. Enligt det amerikanska sättet att klassa linor anger "test", linans ungefärliga diameter och den belastning tillverkaren garanterar att den ska hålla för. 

Till abborre är min lina, om man ser till brottstyrkan, överdrivet stark och som erfaren haspel- och  UL-fiskare är jag van att hantera abborrar på betydligt klenare linor,men till fiske med tunna linor är haspelrullen såpass överlägsen att det inte finns någon anledning att använda något annat Skulle jag använda en lågprofilrulle uteslutande till just abborrfiske skulle jag kanske valt en något tunnare lina men troligare är att jag hållit mig till samma dimension men istället valt en nylonlina. Vill man göra sin tillvaro enkel och undvika problem med nedskärning är det en bra tumregel att inte använda tunnare lina - och det oavsett om vi talar om monofil nylon eller flätad PE - än 0,20 mm. Tunnare linor ger knappast längre kast men en påtagligt större risk för trassel. Vid kommande abborrpass kommer jag däremot antagligen att skarva på någon meter sådan lina (eller FC) som tafs. Med multirulle påverkar linans grovlek kastlängderna betydligt mindre än vid haspelfiske och att kasta en sjugrams ABU Reflex med 0,24 mm PE-lina är inget problem.





















Även havsöringfisket skulle jag i och för sig klara med en klenare lina och på mina haspelrullar går jag ibland ner till 0,12 mm men även här gäller att 0,24 mm PE.lina ger acceptabla kastlängder och att jag gärna använder några meter mer elastisk och mindre synlig lina som tafs.

Mycket av gäddfisket skulle också klaras med klenare lina men med den jag valt kan jag utan bekymmer kasta och fiska med beten upp till hektot (och tyngre, eller ens så tunga, beten använder jag sällan). Skulle jag dedikera en sådan här rulle till gäddfiske skulle jag förmodligen välja 0,35 mm monofil nylonlina eftersom det är den lina jag helst använder till mitt gäddfiske.

En avgjord fördel med den lina jag valt är att den är tillräckligt grov för att minimera risken för att linan vid belastning (eller backslag) ska skära ner i underliggande linlager. Sk skatbon är lättare (åtminstone mindre omöjliga) att reda ut med en grövre än med en tunnare lina. Slutligen ger en starkare lina bättre möjligheter att dra loss de bottennapp man oundvikligen, när man som jag fiskar från land, drabbas av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar