Leta i den här bloggen

onsdag 12 april 2023

KÖP! KÖP!! KÖP!!!

 

















Det är inte, särskilt inte i detta digitala tidevarv, ofta det kommer ut en tjock bok på svenska om gäddfiske. Att jag inte köpte Leif Engströms "Gäddfiskarens specialknep" när den kom ut 1972 berodde uteslutande på att jag då, som 14-årig gäddfiskare med begränsade ekonomiska resurser, hellre lade mina pengar på fiskegrejor och lånade böcker på biblioteket. Engströms bok lånade jag upprepade gången och kunde jag mer eller mindre recitera utantill. Ändå ångrar jag än i denna dag att jag inte köpte den...

Däremot så äger jag ett exemplar av Luis Rasmussens "Så fångar du storgäddan" men den finns å andra sidan fortfarande att köpa... Men mycket större än så är inte utgivningen så när i  fjol både Tobias Fränstams "Gäddbibeln" och Jens Bursells "Gäddfeber" låg på butiksdiskarna var det bara att slå till. Inget att tveka om. Visserligen finns det mycket jag har en annan uppfattning är herrar Fränstam och Bursell om men det göt det inte mindre intressant att ta del av deras tankar. 

Så OM du inte redan gjort det: Köp dessa böcker! Och köp även Luis bok. Och skulle du springa på ett exemplar av Gäddfiskarens specialknep och inte köpa den, ja då begår du ett enormt misstag.

Själv har jag köpt Bursells bok och fått Gäddbibeln i julklapp. Ännu har jag inte (delvis beroende på att jag fick min julklapp först i påskas) hunnit läsa dem men det håller jag som bäst på med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar