Leta i den här bloggen

lördag 22 april 2023

Kannibalbete

Att gäddan är en kannibal är väl känt och en gäddfärgad, tämligen söndertuggad, Swimm Whizz är nog den wobbler jag fångat flest stora gäddor på. Den wobblern är, strängt taget, inte längre gäddfärgad och skulle kanske vara värd en omlackering. Hmmm...

Nå, nu var det inte min gamla söndertuggade Swim Whizz jag tänkte skriva om utan ett sprillans nytt bete jag tror på, nämligen det mycket naturtroget gäddfärgade jerkbete som syns på bilderna. Det är ett träbete från polska Atmobaits. Länden är 16 cm, vikten 60 gram och det är långsamt sjunkande.

Atmobaits jerkbeten är handgjorda men, såvitt jag kan avgöra, inte handmålade. Exakt hur de applicerar den snygga finishen vet jag inte men det ser mycket bra ut och ytbehandlingen verkar vara epoxy. Hur som helst så håller de hög kvalitet. Kolla på tradera (eller googla på atmobaits) om du själv vill bli ägare till ett bete som det på bilderna.

Och det där med att gäddor gärna sätter sina tänder i mindre artfränder gäller inte bara runt leken utan året om. Så gäddfärgade beten är alltid gångbara. Men det är ju även vita wobblers med rött huvud...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar