Leta i den här bloggen

tisdag 18 april 2023

Testrapport - Proberos/X I HAI "unboxing"

Äntligen (höll jag på att skriva) en rulle som motsvarar mina fördomar om en kinesisk lågprisprodukt! Testets billigaste rulle! Från Wish köpte jag den och på själva rullen står namnet Proberos. På den något kvaddade kartongen står texten "HIGH PERFORMANCE FISHING REEL X I HAI 300 ITALIAN TECHNOLOGY". Som om man inte redan var orolig...

Såvitt jag förstår kommer den här rullen från samma fabrik/tillverkare som testets näst plastigaste deltagare, Fiorky. För detta talar siluetten av en fiskare på kartongen, de identiska stavfelen och att "Computer balanced rotor" listas som en av rullens finesser.



Det första jag noterade när jag tagit rullen ur förpackningen var att man misslyckats med förkromningen av plasten på grillen (eller vad man nu ska kalla den). Sedan blev det värre...

Det hade varit snyggare om man inte försökt kroma den svarta plasten...


När jag klickade på tumtangenten kändes den glapp och sladdrig. Värre ändå var känslan och missljudet när jag torrvevade. Det var faktiskt så illa att jag blev tvungen att skruva isär rullen för att kontrollera att den var korrekt monterad och att ingenting var trasigt. Samtidigt passade jag på att justera några detaljer och se över smörjningen och efter det känns det i alla fall som att det ska vara möjligt att åtminstone försöka fiska med rullen. Missljudet och vibrationerna kom från ett av de kullager i vilka spolaxeln är lagrad.

Slirbromsens funktion känns inte betryggande och om rullen fortfarande är användbar efter några pass kanske jag gör mig besväret att demontera den och se efter om funktionen kan förbättras eller om det är en ohjälplig skitprodukt.

Klar uppförsbacke för denna italiensk/kinesiska högprestandarulle. Jag övervägde faktiskt att inte offra någon flätlina på den utan istället spola på billig monofil nylon men när jag väl bestämt mig för att de den samma förutsättningar som övriga testdeltagare överraskade den mig med en helt OK linuppläggning. Men något är fel när jag vevar...
































edit 230421

Efter det att jag smort upp pinjong- och huvuddreven med PTFE-fett och slirbromsbelägget med Cal´s fungerar rullen bättre. Obefintlig/felaktig smorning verkar vara något man får räkna med när det gäller billiga no-name kinarullar (de Sougayilang jag hittills kommit i kontakt med har dock varit vettigt smorda från fabrik). Att lägga några minuter på att inspektera och vid behov kompletteringssmörja sin nya rulle förefaller vara sällsynt väl använd tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar