Leta i den här bloggen

torsdag 11 mars 2021

Gamla favoriter 21: Heintz Blinker

 












Samma fisk - Esox lucius - som vår svenska gädda simmar även i tyska vatten och är där, precis som här, ett eftertraktat byte för Petri bröder (som sportfiskare kallar sig på tyska och vill du hälsa på en tysk sportfiskare så är den korrekta frasen "Petri heil!"). Ett beprövat tyskt gäddrag är Heintz Blinker (men jag har sett likadana drag som det stått Balzer på). Hur länge draget tillverkats vet jag inte säkert men det ansågs som en klassiker redan för ett halvsekel sedan när jag fick  mitt första. Mina senaste köpte jag i går på Dogger och de ser ni på bilden ovan. Heintz tillverkas inte längre i Tyskland men inte längre bort än i Polen. Jag gissar  att detsamma gäller för övriga D.A.M. skeddrag.

Heintz påminner om Special och finska Professor, dvs är utstansat som en stiliserad fiskprofil. Dragen på bilderna är i tjock plåt, 11 centimeter långa och väger 45 gram.


edit 210312.  Nu vet jag, tack vare den lika uppmärksamme som initierade Hans van der Pauw, tämligen exakt när Heintz började tillverkas och för första gången draget provfiskades har jag till och med ett alldeles exakt datum: Den 1 oktober 1906. Tack Hans!

Om detta och annat rörande skeddrag kan ni läsa i den här artikeln av Hans. Gör det!

1 kommentar:

  1. Hi Herman, see this article (Heintz is at the end) :
    http://jlvanderpauw.nl/wp-content/uploads/2014/12/Waterlog-Spoons.pdf
    (Feel free to link it if you wish.)

    SvaraRadera