Leta i den här bloggen

fredag 12 mars 2021

LuXor Mer - Saumon





















Finare - mekaniskt eller estetiskt - än så här är det svårt att göra en haspelrulle! Pezon & Michels LuXor Mer-Saumon Leger av 1955 års modell (dvs modellen kom då men den individuella rullen kan vara tillverkad senare).

Mer betyder hav och saumon är franska för lax. Modellbeteckningen anger alltså det tilltänkta användningsområdet för rullen, med tillägget leger som betyder lätt. En rulle för lättare kust- och/eller laxfiske, således. Och det kommer min att användas till även om den är så fin att bara titta på att jag skulle kunna ha den uteslutande som prydnad. Men den får hellre pryda sin plats på något av mina kustspön än att ligga och samla damm på en hylla. Det är mycket roligare så.

Den snart sjuttio år gamla rullen är i suveränt skick. Förmodligen är den sparsamt använd och extremt väl omhändertagen. För det senare talar att den känns välsmord och förmodligen bara behöver ny lina för att åter tas i bruk (men jag ska naturligtvis öppna den och kolla hur det är ställt inuti och yttre rörliga delar får sig förstås en droppe olja).

Att jag går igång på gamla franska haspelrullar känner den som följer bloggen redan till. När det gäller den här modellen får den extra plus för formspråket (jag tycker att cirkelrunt är den åtminstone estetiskt optimala formen för en haspelrulles vevhus) och färgen. En Mitchell 306 är objektivt sett en minst lika bra rulle med motsvarande kapacitet och för samma användningsområde som LuXor Saumon-Mer Leger och en av mina favoritrullar, men skulle jag tvingas att (hemska tanke!) välja en ev dem så skulle det bli den vackert akvamarinfärgade luxorrullen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar