Leta i den här bloggen

måndag 15 mars 2021

Tokoz TAP 441




När jag var grabb och fram till 1993 fanns det en stat som hette Tjeckoslovakien. Om det landet visste man inte mycket, dels därför att det låg på andra sidan om den så kallade järnridån och dels därför att dess invånare talade ett obegripligt tungomål. Spela ishockey kunde man och i varje svensk sport- eller järnhandel kunde man köpa enkla, grönlackerade, rullar avsedda för fiske. Mete eller, möjligen, flugfiske. På statstelevisionen (vår svenska) visades tjeckiska dockfilmer.


Nu är järnridån sedan trettio år borta och själv kör jag en Skoda, men om Tjeckien och Slovakien vet jag fortfarande rätt litet. Nyligen blev jag även ägare till en tjeckoslovakisk haspelrulle, en Tokoz TAP 441. Om den vet jag ännu rätt litet, men eftersom det står made in Czechoslovakia på kartongen så bör den vara åtminstone trettio år gammal. Fast ny. NIB.





















Till att börja med så har den en fin snäckväxel och det är någonting jag gillar. För det andra så har den en rad originella tekniska lösningar, ungefär som ABU:s Suverän, fast annorlunda.















Spolen sitter i vinkel mot spolaxeln. När man första gången ser det så tror man att axeln är bockad, men så är inte fallet. När man vevar upptäcker man att spolen saknar den fram- och återrörelse (oscillering) spolen på en haspelrulle vanligen har. Däremot roterar den sakta, vilket spolen på en haspelrulle normalt inte gör. Konstruktören av rullen har på detta, alternativa, sätt löst problemet med att få en jämn linuppläggning. Om det är genialt vet jag inte men det är definitivt annorlunda. Dessvärre lider rullen av en miss i designen, nämligen att bygeln har en tendens att kollidera med spöhandens knogar. Det är varken särskilt annorlunda eller genialt utan enbart störande. Den här rullen får därför, som de tidigare nämnda grönlackerade rullarna från samma tillverkare, bli en metrulle. 






















edit   Linuppläggningen fungerar, i vart fall för monofil nylonlina och efter de krav man ställde på den tid från vilken rullen härrör. Extrem kryssuppläggning vilket helt eliminerar risken för att linan ska skära ner i underliggande linlager.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar