Leta i den här bloggen

torsdag 23 maj 2019

Tenkara

När jag var en helt liten grabb, i kortbyxor och med skrubbade knän sommaren lång, fiskade jag löja. Det gjorde jag med ett kort spö, toppknuten lina och en fluga. En (1) fluga. Jag tror att den var en liten Black Gnat. I början hade den vingar och hackel. Småningom var den bara några varv svart tråd lindade på en krok. Men fiskade lika bra.

Nu, ett halvsekel senare, inser jag att jag hade upptäckt den japanska flugfiskeformen Tenkara. Nu har jag återupptäckt den. För de billiga metspön - Daisho - från Fladen Fishing jag nyss köpte är ju tenkaraspön. Fast riktiga tenkaraspön kostar typ tjugo gånger så mycket...

Nå, nu ska jag fullfölja konceptet och göra mina egna (också snorbilliga) tenkaralinor. Sedan kanske jag för första gången i mitt fiskarliv beger mig till ett P&T-vatten för att testa mina tenkaragrejor på regnbåge.

1 kommentar: