Leta i den här bloggen

lördag 4 maj 2019

Best ever

Man är, det är oundvikligt, ett barn av sin tid. Om man är ett förtjusande sådant är mer osäkert, men det får andra avgöra. Vid min ålder inser man att det var bättre förr. Det är bara att gå till sig själv.

Uppväxt under rekordåren, då Sverige var världens rikaste land, så har man naturligtvis en något annorlunda syn på saken än vad de som växer upp idag har. Det är inte märkligare än att min uppväxt och mina därav följande värderingar är annorlunda än min föräldragenerations.


Alan Hawk och andra må höja Suverän till skyarna, men den svenska tillverkningen av haspelrullar peakade när Cardinal 66 kom till.


Att av egen erfarenhet veta att man kan leva och ett civiliserat samhälle kan fungera utan mobiltelefoni, internet, sociala media, skräp-TV, made in China och an massa annat som idag är självklarheter är en styrka.

Visserligen var jag bara ett barn, men jag fattade att Kubakrisen var allvar, jag minns Kennedymorden, Pragvåren, Watergate och en massa annat som vuxna människor idag inte har en susning om. Så visst fanns det mycket elände då även om vi inte hade någon klimatkris. Kvicksilver, PCB, orenade avloppsutsläpp och så fick vi ju kärnkraften efter den mest schitzofrena och riggade folkomröstning som någonsin anordnats (och som man sedan - surprise! - inte följt så vad vi fått är litet el och ett evigt, ännu olöst, avfallshanteringsproblem).

Men ändå var mycket bra. Glassen var godare och så även chokladen. Lösgodis såldes inte kilovis utan i små påsar (och det var på många sätt bättre). Bilarna var kanske inte bättre än dagens, men SAAB var bäst. Och världens bästa fiskegrejor tillverkades i Sverige!


"Visa oss den gädda som klarar Cardinal 66"

I mitten av sextiotalet stod Sverige, relativt och internationellt sett, på topp och då kom även den bästa rullen. Cardinal 66. Så ursvenskt bra som någonting någonsin kan vara. Ta bara designen (som är gjord av en känd dansk industridesigner vars namn jag förträngt...). Men vaffan, jag är nordist och skandinavist och Danmark var också bättre då.

Nyss skruvade jag 66:an på bilden på ett modernt, RST Pikeline, niofotsspö och den satt som om den var avsedd att sitta just där. Så det ska den få göra. Jag ska bara spola på lämplig lina. Monofil nylon, förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar